Koszmar niepełnosprawnych w pociągach
Koszmar niepełnosprawnych podróżujących polskimi pociągami. Nieprzystosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich dworce kolejowe i wagony, to w Polsce codzienność. Niepełnosprawni mają problemy z wejściem nawet do pociągu spółki PKP Intercity, która oferuje najbardziej komfortowe warunki podróży. Ostatnio w drzwiach pociągu spółki zaklinował się niepełnosprawny poseł Marek Plura.
- Przechylając wózek pod różnymi kątami, wydobywając własne nogi spod wózka, na wąskich schodkach pociągu udało się mnie wepchnąć do środka - wspomina Marek Plura niepełnosprawny poseł, który zaklinował się w drzwiach pociągu Intercity.
Sprawdziliśmy pociągi Intercity na trasie Katowice-Warszawa. Najpierw trzeba dostać się na dworzec. Aby tego dokonać trzeba zachować zimną krew i... złamać przepisy ruchu drogowego.
Kolejny etap drogi przez mękę do pociągu. Długi, ciemny i odrażający tunel prowadzi do windy towarowej. Tak, to właśnie windą towarową osoby na wózkach inwalidzkich transportuje się na perony.
- Nikt przy zakupie biletów nie powiedział mi i nie zapytał mnie, czy ja podróżuję na wózku mniej lub bardziej standardowym. Przyjęto zapłatę za mój bilet i osoby towarzyszącej bez żadnego zawahania. Później okazało się, że zapłaciłem za coś, co nie jest dostępne - mówi Marek Plura, niepełnosprawny poseł, który zaklinował się w drzwiach pociągu Intercity.
- Miejscówkę miałem w korytarzu przy toalecie, do której nie byłem w stanie się dostać, bo jest za wąska - opowiada pan Artur, niepełnosprawny, który podróżował pociągiem Intercity.
Rzecznik spółki Intercity twierdzi, że na bieżąco prowadzone są modernizacje wagonów. Wydaje się jednak, że przed PKP Intercity jeszcze długa droga, aby pasażerowie na wózkach byli zadowoleni.
- Kupiliśmy 17 nowych wagonów. Z tego 3 będą przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Każdy nowy zakup, którego Spółka dokonuje uwzględnia już wymagania osób niepełnosprawnych. Cykl produkcyjny i procedura przetargowa jest żmudna. Dlatego wagony pojawią się na torach za około dwa lata - zapewnia Adrianna Chibowska, rzecznik spółki PKP Intercity.
Rzecznik IC z dumą podkreśla, że Spółka posiada już wagony przystosowane dla osób niepełnosprawnych i można je zobaczyć podróżując po Polsce.
Trasa Katowice-Warszawa to jedna z najbardziej uczęszczanych tras w rozkładzie jazdy Spółki. Dziennie kursuje tamtędy 14 pociągów. Ale czy dalej jest to powód do dumy dla PKP Intercity?
Jak często na trasie Katowice-Warszawa jeździ pociąg dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych?
- Ta relacja nie jest obsługiwana przez pociągi dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - odpowiada Adrianna Chibowska, rzecznik spółki PKP Intercity. *
* skrót materiału
Reporter: Małgorzata Frydrych mfrydrych@polsat.com.pl(Telewizja Polsat)