Wysokie opłaty za wjazd na lotnisko Modlin uderzają w przedsiębiorców
Lotnisko w Modlinie podniosło opłaty za wjazd na jego teren, uderzając we właścicieli okolicznych parkingów, którzy dowożą klientów przed terminal. Do tej pory postój do 10 minut był darmowy. Teraz będzie tak w przypadku tylko dwóch pierwszych wjazdów. Każdy kolejny kosztuje 25 zł.
Dla pani Wiesławy, która prowadzi parking przy lotnisku w Modlinie, nadeszły ciężkie chwile. Jej mała, rodzinna firma może nie przetrwać po tym, gdy od marca port lotniczy w Modlinie zmienił opłaty za wjazd na lotniskowy parking. – To oznacza dla mnie upadłość – mówi.
Każdy, kto zostawia swój samochód na parkingu prywatnym, jest odwożony przez jego pracowników pod halę odlotów w Modlinie. Do tej pory każde 10 minut postoju tam było darmowe, płaciło się dopiero po upływie tego czasu. Na lotniskowy parking można było wjeżdżać tyle razy, ile się potrzebowało.
Od marca lotnisko w Modlinie zmieniło opłaty. Tylko dwa wjazdy w ciągu doby będą darmowe, każdy kolejny będzie kosztować 25 złotych. Nawet jak na parkingu spędzimy 5 minut.
- W chwili obecnej moja firma płaci 25 zł za wjazd. Mamy około 50 wyjazdów dziennie, to nam daje kwotę dziennie 1250 zł. Czyli w miesiącu to jest kwota ok. 37 tys. zł od jednego parkingu. Mnożąc to przez 10-12 aktywnych parkingów wychodzi, że lotnisko zarobi 450 tys. zł w ciągu miesiąca – wylicza Maciej Zieliński, który również prowadzi parking w pobliżu lotniska.
- Ludzie się bulwersują, bo skoro on na 4 dni przyjeżdża, to zostawia samochód za 40 zł, a musi dopłacić tych jeszcze 50 zł, żeby wjechać i wyjechać. To bez sensu jest. A o wszystkim dowiedzieliśmy się 10 dni przed wprowadzeniem – mówi Zbigniew Kalinowski, właściciel parkingu.
Rzeczniczka Portu Lotniczego w Modlinie odwołała swoją wypowiedź przed kamerą, zasłaniając się obowiązkami służbowymi.
Po realizacji materiału otrzymaliśmy stanowisko Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin. Oto jego fragment:
"W obowiązującym od prawie 6 lat regulaminie parkingów należących do Portu w Modlinie istnieje zapis, że na jego terenie zabrania się prowadzenia działalności komercyjnej bez zgody zarządzającego. Dowóz pasażerów z parkingów okołolotniskowych jest elementem działalności gospodarczej związanej właśnie z prowadzeniem parkingów. Ponadto należy zauważyć, że zewnętrzne firmy parkingowe czerpały zyski z działalności lotniska od początku jego istnienia tj. od 5lat nie ponosząc żadnych kosztów związanych z utrzymaniem jego infrastruktury. Musimy mieć także świadomość, że jeśli prowadzi się działalność biznesową na terenie lotniska, to trzeba ponieść tego koszty."
- Już teraz klienci się burzą, są awantury, wyzwiska pod naszym kontem, że jesteśmy oszustami, złodziejami, bo musieliśmy doliczyć opłatę wjazdową – mówi Wiesława Kalinowska.
Właściciele prywatnych parkingów liczą na negocjacje z lotniskiem. Dla ich firm to być albo nie być.*
* skrót materiału
Reporter: Aneta Krajewska
akrajewska@polsat.com.pl