Po remoncie drogi 7 km do przystanku

Absurd na Zamojszczyźnie. Przez decyzje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wielu mieszkańców miejscowości Miączyn, Kolonia Miączyn oraz Gdeszyna jest praktycznie odciętych od świata. Po przebudowie drogi, przystanki autobusowe w niektórych miejscach zlikwidowano lub zrobiono jedynie po jednej stronie.

- Chcemy, żeby nam przywrócono przystanek, który był kilkadziesiąt lat. Po modernizacji drogi został zabrany. Tu jest dużo ludzi starszych. Do lekarza trzeba jeździć – mówią Mieszkańcy Miączyna i Kolonii Miączyn.

- Jadąc z Zamościa od męża ze szpitala kierowca mi powiedział, że jak nie będzie policji, to się zatrzyma. Po drodze była polica i musiałam 4 km iść, a byłam z wnukiem – opowiada jedna z nich.

Zamieszanie to skutek modernizacji drogi Zamość – Hrubieszów. Pani Marzena samotnie wychowuje niepełnosprawną 27-letnią córką. Brak przystanku utrudnił jej życie.

- Nawet jak pojadę do miasta, to muszę wracać z zakupami i paczkami pampersów przez kilka kilometrów – tłumaczy pani Marzena.

- Przystanej jest, jak ktoś jedzie do Zamościa, ale do Hrubieszowa już niema. Trzeba iść do następnej wioski – mówią okoliczni mieszkańcy.

Na inny zlikwidowany przystanek narzekają także mieszkańcy Gdeszyna. Teraz, aby dostać się do swoich domów muszą wysiąść kilka kilometrów wcześniej i iść ruchliwą drogą bez pobocza i chodnika.

- Jadąc do Zamościa, nie mamy gdzie wysiąść, żeby dostać się do domu. Musimy iść 6 km. Tyle jest od przystanku do Gdeszyna – alarmują mieszkańcy Gdeszyna.

- W Horyszowie są dwa, oddalone od siebie o 200-300 metrów przystanki, żeby jechać do Zamościa. To mamy gdzie wsiąść, ale z Zamościa nie mamy gdzie wysiąść – dodają.

Wójt gminy Miączyn tłumaczy, że otrzymał informację, że aby był przystanek, to musi być zatoka, ze względów bezpieczeństwa. - Ale ta sama droga i inna gmina nie ma zatoki, a przystanek jest. Miejscowość Wilków, ta sama sytuacja (pokazuje zdjęcia). Tam może być, a tu nie. To jest dziwne – zauważa wójt Ryszard Borowski.

Do jesieni zeszłego roku kierowcy autobusów i busów pomagali mieszkańcom i zatrzymywali się w miejscu zlikwidowanych przystanków. Ale kontrolerzy z Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie zaczęli przewoźników karać mandatami.

- Zapłaciłem 3 000 zł za wysadzenie starszego pasażera – mówi jeden z przewoźników.

- Też zostałem ukarany za zatrzymanie się na przystanku, który nie istnieje. Tak jest to określone. Wsiadają osoby kontrolujące, kupują bilet i odnotowują, gdzie się kto zatrzymał – dodaje inny.

- Niestety, nie możemy tylko pogrozić palcem, bo mamy obowiązek nałożenia kary. Jedynym władnym żeby zmienić tę kuriozalną, absurdalną historię jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która powinna ponownie tam postawić przystanki – tłumaczy Remigiusz Małecki z Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie.

Wójt gminy robi wszystko, aby pomóc mieszkańcom. Jednak lubelska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nakazała właśnie wójtowi zapłacić za przystanki. Mimo, że to ona projektuje i buduje je przy drogach krajowych. Po naszej interwencji urzędnicy zmienili zdanie.

- Usiłowałem partycypować w kosztach budowy takich zatok. Tymczasem ostatnie porozumienie, które dostałem przenosi na gminę w całości koszty budowy. A za wybudowanie jednej zatoki trzeba wydać 260 tys. zł. Gminy na to nie stać – alarmuje Ryszard Borowski, wójt gminy Miączyn.

- Zrobimy tymczasowe przystanki we współpracy z władzami gminy, a przystanek czasowy będzie zbudowany naszymi siłami – zapowiada Krzysztof Nalewajko z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lubinie.

- To są żarty z człowieka, a mam wrażenie, że to nie my jesteśmy dla nich, tylko oni dla nas – zauważa jeden z okolicznych mieszkańców.*

* skrót materiału

Reporter: Artur Borzęcki

aborzecki@polsat.com.pl